Programi za organiziranje virov in citiranje
Ključne besede: viri, citiranje, bibliografije, programi
Programska oprema za upravljanje z viri, ki se imenuje tudi "bibliografska programska oprema" vam omogoča, da organizirate, shranjujete in pridobivate informacije o citatih knjig, člankov in spletnih strani. Lahko dodate povzetke, ključne besede in druge funkcije, s katerimi lažje najdete vire, ki bi jih radi citirali. Program nato vstavi pravilno oblikovane navedbe v vaš dokument in ustvari bibliografijo. Obstajajo različni programi in vsak ima svoje prednosti. Knjižnica UL PEF nudi svetovanje za najbolj uporabljane programe: EndNote Online, Zotero in Mendeley.

Prijavite se na izobraževanje za uporabo programa EndNote, ki ga izvajamo v Knjižnici UL PEF >>Prijava na izobraževanje<<
>>Koledar izobraževanj<<

Mendeley | Zotero | EndNote Online
Mendeley
Mendeley  je raziskovalno orodje, ki vam pomaga pri citiranju, zbiranju in organizaciji vaših referenc.
Spletna knjižnica
Lahko pregledujete posodobitve iz vašega osebnega omrežja, 
dostopate do, posodabljate in upravljate osebno knjižnico referenc. Vzpostavite in vzdržujte svoj osebni Mendeley profil, s katerim lahko najdete in se povezujete z drugimi raziskovalci.
Organiziranje referenc
Spletna verzija:
https://www.mendeley.com/library/

Organiziranje referenc
Dokumente v PDF formatu na Mendeley dodajate z vlečenjem in spuščanjem v okno Mendeley Desktop. Mendeley bo samodejno izvlekel podatke iz dokumenta in ustvaril vnos. Lahko tudi povlečete in spustite mapo, ki vsebuje več dokumentov - Mendeley bo naredil vnose za vse datoteke PDF, ki jih najde.
Možnost v meniju "+ Add" -> "Import document" uporabite, da izberete poseben dokument iz lokacije na računalniku in ga dodate v svojo Mendeley knjižnico. Uporabite "New folder ..." če želite izbrati mapo in dodati vse dokumente, ki jih vsebuje.
Za vpis podatkov za referenco uporabite "New manual entry ...". Izberite ustrezno vrsto dokumenta in izpolnite polja za vnos. Ustvarite knjižnico z uporabo podrobnosti, ki so na voljo. To se lahko uporablja za ustvarjanje knjižnice za biblografije, ki jih nimate v obliki PDF - knjige, članke in druge vrste medijev. Nasvet: Uporabite lahko DOI, PMID ali arxiv ID in poiščete podrobnosti reference. Prilepite identifikator v ustrezno polje in kliknite na lupo. 

Oblikovanje bibliografij
http://csl.mendeley.com/
CSL Editor je močno orodje, ki vam omogoča, da hitro in enostavno spremenite slog citiranja. Nadzorujete način, na katerega se bodo vaši članki sklicevali na dokument v vaši bibliografiji.




 
“Cite while you write” vtičnik
Vtičnik, ki je na voljo za Microsoft Word in LibreOffice, lahko neposredno v dokumentu ustvarite bibliografije: vstavite nov citat v svojem tekstu in bibliografija bo samodejno posodobljena. Popravite naslov v Mendeley in s klikom na gumb se besedila takoj spremenijo.

Namestitev
https://www.mendeley.com/reference-management/citation-plugin
Za namestitev programa morate imeti administratorski račun. Za pomoč pri namestitvi se lahko obrnete na računalniško podporo. 

Uporaba
Mendeley's Citation Plugin deluje s programom Word (tudi Word for Mac) in LibreOffice. Podpira tudi BibTeX export za uporabo z LaTeX.
Zotero
Zotero je raziskovalno orodje, ki vam pomaga pri citiranju, zbiranju in organizaciji vaših referenc. Izbirate lahko med Zotero Standalone in Zotero vtičnikom za Mozillo Firefox.
Organiziranje referenc
Dodajanje elementov

Če želite ročno dodati element v vašo Zotero knjižnico, kliknite gumb »Nov element« na vrhu srednjega stolpca, in izberite želeno vrsto predmeta iz spustnega menija. Prazna postavka za izbrano vrsto elementa se prikaže v srednjem stolpcu. Nato lahko ročno vnesete bibliografske podatke elementa v desnem stolpcu.

Opomba: Če želite ustvariti element za spletno stran, je ponavadi najlažje obiskati stran v brskalniku, nato pa jo shranite v Zotero.
Organiziranje referenc
V Zotero knjižnicah lahko bibliografije organizirate z zbirkami in oznakami. "Zbirke" omogočajo hierarhično organizacijo skupin predmetov, pred dodajanjem elementov v knjižnico. Bibliografijo lahko namestite v več lokacijah (pod-zbirke) v svoji zbirki knjižnice. Postavke lahko nato pridobite z "iskanjem navzdol" v hierarhiji. "Oznake" (imenovano tudi "ključne besede" v drugih kontekstih) omogočajo podrobno opredelitev predmeta in imajo edinstveno prednost, namreč omogočajo oblikovanje ad-hoc zbirk po dodajanju elementov v knjižnico (na primer, uporabite lahko oznake za iskanje "Sumerska" + "zgodovina", in tako naprej) oznake so prenosne, zbirke pa ne.
Kopiranje posameznih elementov med Zotero knjižnicami bo preneslo oznake, ne pa tudi njihove umestitve. Obe organizacijski shemi omogočata edinstvene prednosti. 

Oblikovanje bibliografij
Styles Zotero vsebuje več priljubljenih slogov za citiranje s katerimi lahko ustvarjate citate in bibliografije. Še več kot 8100 dodatnih slogov pa vam je na voljo v Zotero Style repozitoriju. Vsi slogi so napisani v Citation Style Language (CSL), ta format pa podpira tudi Mendeley. Za nameščanje dodatnih slogov v Zotero repozitorij uporabite Zotero za Firefox. Z Zotero Standalone najprej prenesite slog na vaš računalnik. Z desno tipko miške kliknite naslov sloga in izberite "Shrani povezavo kot ...", da prenesete slog. Nato dvokliknite preneseno datoteko in medtem ko Zotero Standalone teče, namestite slog. 
Repozitorij vam omogoča iskanje po imenu sloga in filtriranje glede na vrsto sloga in akademske stroke, znotraj katere se posamezni slog uporablja. S klikom na polje "Prikaži le edinstven stil" vam bo program skril sloge, ki imajo povsem enako obliko. 
Dodatek za pisanje
Vtičnik za Word je enostaven za uporabo in zelo prilagodljiv. S pomočjo vtičnika, ki je na voljo za Microsoft Word in LibreOffice / OpenOffice / NeoOffice, lahko ustvarite dinamične bibliografije: vstavite nov citat v svojem tekstu in bibliografija bo samodejno posodobljena. Popravite naslov v Zotero knjižnici in s klikom na gumb se besedila takoj spremenijo.
EndNote Basic Online
EndNote Basic Online je spletna oblika programa za upravljanje z referencami in citiranje EndNote. Študentom, profesorjem, zaposlenim in drugim uporabnikom knjižnic Univerze v Ljubljani (ter članom konzorcija WoS) je omogočen brezplačen dostop do programa EndNote Basic Online. Uporabo programa EndNote še posebej priporočamo doktorskim študentom, mladim raziskovalcem in profesorjem, ki si želijo poenostaviti  upravljanje z bibliografskimi referencami pri pisanju strokovnih, znanstvenih in drugih besedil.


EndNote omogoča:

Prednost organiziranja referenc in dokumentov v EndNote je predvsem v tem, da si uporabnik oblikuje lastno zbirko oz. knjižnico dokumentov, ki jih bo uporabljal pri prihodnjem raziskovalnem delu.


NOVO! Kako uvoziti seznam literature (oblikovan ročno in ne s programi za organiziranje referenc) iz Worda v EndNote:  Navodila_za_uvoz_seznama_literature_iz_Worda_v_EndNote.pdf pdf 
Dostop in prijava
Ustvarjanje računa
Registracijo računa EndNote Online je prvič potrebno urediti na enemu izmed računalnikov na lokaciji članic Univerze v Ljubljani (ali drugih članic konzorcija WoS). Nato lahko svoj račun EndNote uporabljate iz katerekoli naprave z dostopom do interneta (uporaba funkcije »Cite while you write« je dostopna z nameščenim vtičnikom v Microsoft Word). Registracija velja eno leto, nato se je potrebno vsaj enkrat ponovno prijaviti v račun iz računalnikov na lokaciji Univerze v Ljubljani.
Račun ustvarite na https://www.myendnoteweb.com.

Kliknite na “Register” (Slika 1) in vpišite vaš e-naslov in geslo.
 
Slika 1: Registracija računa EndNote Online


Navodila za izbiranje gesla
Geslo mora biti dolgo 8 znakov (brez presledkov) in mora vsebovati najmanj eno:
  • številko: 0 - 9,
  • črko, veliko ali malo,
  • simbol: ! @ # $ % ^ * ~ ` { } [ ] | \ & _
Primer: 1sonce%luna

Na e-naslov boste prejeli potrditveno e-sporočilo. Preberite pravna navodila v angleščini in kliknite na “Click here to activate“.
 
Program vam bo napisal, da je bila registracija uspešna. Sedaj se lahko prijavite v EndNote z vašo e-pošto ter izbranim geslom. Ob prvi prijavi bo potrebno potrditi, da se strinjate s pogoji uporabe.
 
Pojavila se bo prva stran (Slika 2).

Slika 2: Prva stran EndNote Online
“Cite while you write” vtičnik
Namestitev in uporaba “Cite while you write” vtičnika v Wordu
Na zavihku “Format“ kliknite na povezavo “Cite While You Write“ (gl. Sliko 12) ter si naložite pravi vtičnik (gradnik programske opreme, ki bo razširil funkcionalnost Worda):
  • Download Windows ALI
  • Download Macintosh.
Sledite navodilom za instalacijo v Wordu.  
 
Po uspešni namestitvi vtičnika, v Wordu izberite zavihek EndNote (Slika 13) in se prijavite v svoj račun z e-naslovom in geslom, ki ste ga izbrali za EndNote Online.
 
Slika 13: Zavihek EndNote v Word



Odpre se nova orodna vrstica (Slika 14).
  • Najprej preverite, ali ste res prijavljeni v svoj račun EndNote tako, da kliknete na "Preferences > Application".
  • "Style": kot privzeti način citiranja se bo prikazal tisti, ki ste si ga nastavili v EndNote (gl. Sliko 12).
Slika 14: Orodna vrstica EndNote v Wordu
Med pisanjem besedila v Wordu se postavite na mesto, kjer želite dodati referenco, kliknite na zavihek EndNote in "Insert citations" (Slika 15). Med besedilo se bo avtomatično vstavil citat (med oklepaji), in hkrati se bo na koncu strani prikazal celoten zapis reference (bibliografija).
 
Slika 15: Vstavljanje referenc


V primeru, da se reference niso pravilno izpisale, jih je potrebno popraviti v programu EndNote in ne v Wordu. S takšnim načinom popravljanja si boste olajšali nadaljnje delo z istimi referencami oz. zapisi, ki ste jih shranili v svoj račun na EndNote.
 
Več o uporabi funkcije “Cite while you write“ si lahko pogledate v vadnici na Youtube.
 
Uporaba
Reference lahko dodate na tri načine preko zavihka »Collect« (Slika 3):

Slika 3: Dodajanje referenc na tri načine

Prvi način: reference poiščete v katalogih knjižnic (Collect > Online Search)
Začeti je najtežje, zato lahko pri začetni uporabi EndNote najprej brskate po katalogih izbranih knjižnic, s katerimi sodeluje Web of Science. Če pri raziskovanju uporabljate ameriške vire, je velika verjetnost, da boste reference zanje našli v katalogu največje ameriške knjižnice Library of Congress. Podobno velja npr. za nemške vire, te boste najlažje našli v katalogu nemške nacionalne knjižnice Deutsche Nationalbibliothek.
 
Navodila:
-Izberete “Collect > Online Search“.
-V spustnemu seznamu izberete katalog izbrane knjižnice npr. Library of Congress in kliknete modro polje “Connect“. Ne glede na to, katero knjižnico izberete, vedno se bodo prikazala enaka iskalna polja (Slika 4).
- Vpišete iskalno zahtevo ter kliknete na “Search“.

Slika 4: Iskalna polja

- S kljukico označite tiste zapise, ki se vam zdijo zanimivi ter kliknite na “Add to group“ (Slika 5). Kar boste dodali v kategorijo [Unfiled], bo ostalo med vašimi nerazvrščenimi referencami (“My references > Unfiled“).
 
V kategoriji “My refereces“ lahko ustvarite poljubno število podmap glede na lastne preference (gl. poglavje Organiziranje referenc).  

Slika 5: Izbira in dodajanje referenc iz kataloga knjižnice v "Add to group"

Drugi način: reference si ustvarite sami (Collect > New reference)
 
V primeru, da za nek dokument niste našli pripravljenih referenc za uvoz v EndNote (kljub temu, da ste že pregledali nacionalne kataloge, DiKUL, Cobiss+ …), lahko dokument v EndNote vpišete sami. Ta funkcija je uporabna še posebej v kontekstu sive literature, ki ste jo našli na spletnih straneh, ki ne omogočajo izvoza v EndNote (npr. poročila, zborniki, dokumenti javnih občil).
 
  • Kliknete na “Collect > New Reference“. Odpre se vam seznam polj za vnos bibliografskih podatkov (Slika 6).
  • Najprej izberete “Reference Type“, nato izpolnite želena polja (vse podatke, ki jih npr. zahteva APA standard, npr. naslov, avtor … ). Pri vnosu avtorjev upoštevajte navodilo, da je potrebno vsakega vnesti v svojo vrstico, najprej priimek, sledi vejica, nato ime v celoti.
  • Svetujemo, da dodate tudi priponko npr. skenirani PDF članka ali vaš povzetek članka.
 
Slika 6: Vnos novih referenc (2. način)


Tretji način: reference uvozite iz drugih zbirk (Collect>Import References)
 
Največja verjetnost je, da boste reference v EndNote uvažali iz drugih informacijskih virov (npr. Cobiss+, DiKUL, dLib, PsycArticles, The New Pauly Online, MLA International Bibliography, Academic Search Complete

Postopek za uvoz referenc v EndNote iz drugih zbirk je sledeč:

V priročniku smo pripravili podrobnejša navodila za pripravo in izvoz referenc iz dveh najbolj pogosto uporabljenih zbirk: Cobiss+ in DiKUL.

 Spremenjeno: 1. 10. 2019 (Samo EndNote)
Organiziranje referenc
Preko zavihka “Organize ” lahko:
  • ustvarite osebne mape, v katerih boste hranili reference,
  • delite vaše mape z drugimi uporabniki EndNote,
  • smiselno odstranite duplikate zapisov in
  • urejate priponke.
Za izdelavo mape (Slika 11):
  1. kliknite zavihek ”Organize > Manage My Groups”,
  2. kliknite modri gumb “New Group”,
  3. v okence vnesite ime mape ter kliknite gumb “V redu”.
Mape smiselno poimenujte glede na področja, ki jih raziskujete ali glede na tipe dokumentov oz. zapisov, ki jih boste hranili.
 
Slika 11: Ustvarjanje map


Posamezne osebne mape lahko delite z vsakim uporabnikom EndNote.
Deljenje map:
  1. kliknite na “Organize > Manage My Groups”,
  2. kliknite moder gumb ”Manage Sharing” in ”Start sharing this group”,
  3. prikazalo se bo okence, kamor vnesite e-poštne naslove (tiste, s katerimi imajo uporabniki ustvarjen račun v EndNote), ločene s tipko Enter. Lahko tudi uvozite datoteko z e-poštnimi naslovi, ločenimi z vejicami,
  4. izberite možnost “Read only” – samo branje ali “Read & Write” – branje in pisanje in kliknite gumb ”Apply”.
Dodatne informacije
Vse dodatne informacije o uporabi ali glede individualnega izobraževanja lahko dobite v knjižnici: knjiznica@pef.uni-lj.si 

Priročnik Knjižnice PEF

Pomoč (v angleškem jeziku)

Vadnica na Youtube (v angleškem jeziku)