Programi za organiziranje virov in citiranje
Ključne besede: viri, citiranje, bibliografije, programi
Programska oprema za upravljanje z viri, ki se imenuje tudi "bibliografska programska oprema" vam omogoča, da organizirate, shranjujete in pridobivate informacije o citatih knjig, člankov in spletnih strani. Lahko dodate povzetke, ključne besede in druge funkcije, s katerimi lažje najdete vire, ki bi jih radi citirali. Program nato vstavi pravilno oblikovane navedbe v vaš dokument in ustvari bibliografijo. Obstajajo različni programi in vsak ima svoje prednosti. Knjižnica UL PEF nudi svetovanje za najbolj uporabljane programe: EndNote Web, Zotero in Mendeley.

Mendeley | Zotero | EndNote Web
Kontakt
Picture: Mitja V. Iskrić

Mitja V. Iskrić
Tehnični urednik
Tel: 01 5892 332

Mendeley
Mendeley  je raziskovalno orodje, ki vam pomaga pri citiranju, zbiranju in organizaciji vaših referenc.
Spletna knjižnica
Lahko pregledujete posodobitve iz vašega osebnega omrežja, 
dostopate do, posodabljate in upravljate osebno knjižnico referenc. Vzpostavite in vzdržujte svoj osebni Mendeley profil, s katerim lahko najdete in se povezujete z drugimi raziskovalci.
Organiziranje referenc
Spletna verzija:
https://www.mendeley.com/library/

Organiziranje referenc
Dokumente v PDF formatu na Mendeley dodajate z vlečenjem in spuščanjem v okno Mendeley Desktop. Mendeley bo samodejno izvlekel podatke iz dokumenta in ustvaril vnos. Lahko tudi povlečete in spustite mapo, ki vsebuje več dokumentov - Mendeley bo naredil vnose za vse datoteke PDF, ki jih najde.
Možnost v meniju "+ Add" -> "Import document" uporabite, da izberete poseben dokument iz lokacije na računalniku in ga dodate v svojo Mendeley knjižnico. Uporabite "New folder ..." če želite izbrati mapo in dodati vse dokumente, ki jih vsebuje.
Za vpis podatkov za referenco uporabite "New manual entry ...". Izberite ustrezno vrsto dokumenta in izpolnite polja za vnos. Ustvarite knjižnico z uporabo podrobnosti, ki so na voljo. To se lahko uporablja za ustvarjanje knjižnice za biblografije, ki jih nimate v obliki PDF - knjige, članke in druge vrste medijev. Nasvet: Uporabite lahko DOI, PMID ali arxiv ID in poiščete podrobnosti reference. Prilepite identifikator v ustrezno polje in kliknite na lupo. 

Oblikovanje bibliografij
http://csl.mendeley.com/
CSL Editor je močno orodje, ki vam omogoča, da hitro in enostavno spremenite slog citiranja. Nadzorujete način, na katerega se bodo vaši članki sklicevali na dokument v vaši bibliografiji.




 
“Cite while you write” vtičnik
Vtičnik, ki je na voljo za Microsoft Word in LibreOffice, lahko neposredno v dokumentu ustvarite bibliografije: vstavite nov citat v svojem tekstu in bibliografija bo samodejno posodobljena. Popravite naslov v Mendeley in s klikom na gumb se besedila takoj spremenijo.

Namestitev
https://www.mendeley.com/reference-management/citation-plugin
Za namestitev programa morate imeti administratorski račun. Za pomoč pri namestitvi se lahko obrnete na računalniško podporo. 

Uporaba
Mendeley's Citation Plugin deluje s programom Word (tudi Word for Mac) in LibreOffice. Podpira tudi BibTeX export za uporabo z LaTeX.
Zotero
Zotero je raziskovalno orodje, ki vam pomaga pri citiranju, zbiranju in organizaciji vaših referenc. Izbirate lahko med Zotero Standalone in Zotero vtičnikom za Mozillo Firefox.
Prvi koraki
Organiziranje referenc
Dodajanje elementov

Če želite ročno dodati element v vašo Zotero knjižnico, kliknite gumb »Nov element« na vrhu srednjega stolpca, in izberite želeno vrsto predmeta iz spustnega menija. Prazna postavka za izbrano vrsto elementa se prikaže v srednjem stolpcu. Nato lahko ročno vnesete bibliografske podatke elementa v desnem stolpcu.

Opomba: Če želite ustvariti element za spletno stran, je ponavadi najlažje obiskati stran v brskalniku, nato pa jo shranite v Zotero.
Organiziranje referenc
V Zotero knjižnicah lahko bibliografije organizirate z zbirkami in oznakami. "Zbirke" omogočajo hierarhično organizacijo skupin predmetov, pred dodajanjem elementov v knjižnico. Bibliografijo lahko namestite v več lokacijah (pod-zbirke) v svoji zbirki knjižnice. Postavke lahko nato pridobite z "iskanjem navzdol" v hierarhiji. "Oznake" (imenovano tudi "ključne besede" v drugih kontekstih) omogočajo podrobno opredelitev predmeta in imajo edinstveno prednost, namreč omogočajo oblikovanje ad-hoc zbirk po dodajanju elementov v knjižnico (na primer, uporabite lahko oznake za iskanje "Sumerska" + "zgodovina", in tako naprej) oznake so prenosne, zbirke pa ne.
Kopiranje posameznih elementov med Zotero knjižnicami bo preneslo oznake, ne pa tudi njihove umestitve. Obe organizacijski shemi omogočata edinstvene prednosti. 

Oblikovanje bibliografij
Styles Zotero vsebuje več priljubljenih slogov za citiranje s katerimi lahko ustvarjate citate in bibliografije. Še več kot 8100 dodatnih slogov pa vam je na voljo v Zotero Style repozitoriju. Vsi slogi so napisani v Citation Style Language (CSL), ta format pa podpira tudi Mendeley. Za nameščanje dodatnih slogov v Zotero repozitorij uporabite Zotero za Firefox. Z Zotero Standalone najprej prenesite slog na vaš računalnik. Z desno tipko miške kliknite naslov sloga in izberite "Shrani povezavo kot ...", da prenesete slog. Nato dvokliknite preneseno datoteko in medtem ko Zotero Standalone teče, namestite slog. 
Repozitorij vam omogoča iskanje po imenu sloga in filtriranje glede na vrsto sloga in akademske stroke, znotraj katere se posamezni slog uporablja. S klikom na polje "Prikaži le edinstven stil" vam bo program skril sloge, ki imajo povsem enako obliko. 
Dodatek za pisanje
Vtičnik za Word je enostaven za uporabo in zelo prilagodljiv. S pomočjo vtičnika, ki je na voljo za Microsoft Word in LibreOffice / OpenOffice / NeoOffice, lahko ustvarite dinamične bibliografije: vstavite nov citat v svojem tekstu in bibliografija bo samodejno posodobljena. Popravite naslov v Zotero knjižnici in s klikom na gumb se besedila takoj spremenijo.
EndNote Web
EndNote Web je spletno orodje za upravljanje z referencami in citiranje.
Gre za spletno različice programa EndNote za upravljanje z bibliografskimi referencami, ki jih navajamo (citiramo) pri pisanju strokovnih, znanstvenih in drugih besedil.

Program omogoča:
  • iskanje po različnih servisih in vnos bibliografskih zapisov v osebno zbirko;
  • ročni vnos bibliografskih podatkov, uvoz datotek z bibliografskimi zapisi iz različnih besedilnih zbirk (Academic Search Complete, SAGE, SpringerLink, Wiley, …);
  • oblikovanje in izpis bibliografije – možnost izbire med več kot 3300 slogi citiranja (APA, Harvard, IEEE, Vancouver, Chicago, itn.);
  • citiranje in oblikovanje bibliografije iz osebne zbirke med pisanjem dokumenta v Microsoft Word;
  • izvoz bibliografskih zapisov v različnih stilih citiranja in formatih datotek;
  • izdelavo osebnih map z referencami;
  • izmenjavo osebnih zbirk z drugimi uporabniki.
Dostop in prijava
Ustvarjanje računa
Ko se prvič prijavite in ustvarite račun EndNote Web, morate biti na območju Univerze v Ljubljani (ali drugih članic konzorcija WoS). Ko ste ustvarili svoj račun lahko uporabljate EndNote Web iz kateregakoli računalnika z dostopom do interneta (uporaba funkcije »Cite while you write« je dostopna na računalnikih z nameščenim vtičnikom). Registracija velja eno leto.
Račun ustvarite na https://www.myendnoteweb.com.

Navodila za izbiranje gesla
Geslo mora biti dolgo 8 znakov (brez presledkov) in mora vsebovati najmanj eno:
  • številko: 0 - 9,
  • črko, veliko ali malo,
  • simbol: ! @ # $ % ^ * ~ ` { } [ ] | \ & _
Primer: 1sonce%luna

Izberite, ali želite dobivati e-pošto z informacijami o izdelkih in storitvah, ki so povezane z EndNote Web.
Preberite pravna navodila v angleščini. Na koncu kliknete na gumb “I Agree”
Uporaba
Dodajanje referenc
  1. v zavihku Collect, kliknite povezavo “New Reference”,
  2. zamenjajte tip reference z izbiro ustreznega tipa iz spustnega seznama “Reference Type“. Stran se bo osvežila z ustreznimi okni za izbran tip reference,
  3. vpišite bibliografske podatke v vsako polje reference,
  4. v razširjenem območju “Group” izberite kljukice zraven map, katerim želite dodati izdelano referenco.
 
Spletno iskanje

V EndNote Web lahko neposredno izvajate iskanja po izdelkih Web of Knowledge in mnogo drugih knjižničnih katalogih (npr. Library of Congress, British Library, …) in podatkovnih zbirkah.

  1. kliknite zavihek “Collect”,
  2. v spustnem seznamu izberite podatkovno zbirko,
  3. kliknite gumb “Connect”,
  4. vpišite iskalno zahtevo,
  5. kliknite gumb “Search”.

V dokumentu Koraki za izvoz referenc v EndNote Web so navedena navodila za prenos referenc v EndNote Web iz servisov COBISS/OPAC, Emerald, DiKUL, EBSCO, JSTOR, OVID, Oxford Journals Online, ProQuest, SAGE Journals, ScienceDirect, SpringerLink, Web of Science in Wiley Online Library.

Organiziranje referenc
Organiziranje referenc
Na strani “Manage My Groups” si lahko ustvarite osebne mape.
Za izdelavo mape:
  1. kliknite zavihek ”Organize”, ki bo prikazal stran “Manage My Groups”,
  2. kliknite gumb “New Group” v tabeli “My Groups”,
  3. v okence vnesite ime,
  4. kliknite gumb “OK”.
Osebne mape si lahko delite z vsakim uporabnikom EndNote Web.
Deljenje map:
  1. kliknite zavihek “Organize”, ki bo prikazal stran “Manage My Groups”,
  2. izberite mapo, ki jo želite deliti in izberite kljukico v okencu “Share”,
  3. kliknite gumb ”Manage Sharing”,
  4. vnesite e-poštne naslov (tiste, s katerimi imajo uporabniki ustvarjen račun v EndNote Web), ločene s tipko Enter. Lahko tudi uvozite datoteko z e-poštnimi naslovi, ločeni z vejico z gumbom “Browse“,
  5. izberite možnost “Read only” - samo branje ali “Read & Write” - branje in pisanje,
  6. kliknite gumb ”Apply”,
  7. ponovite korake 4-6 za dodajanje uporabnikov z različnimi možnostmi dostopa.
Oblikovanje bibliografij
EndNote Web omogoča izvoz referenc v določenem slogu bibliografije in v izbrani obliki datoteke za izvoz preko e-pošte, za shranjevanje ali tiskanje.
Ustvarjanje bibliografije:
  1. iz zavihka “Format”, kliknite povezavo “Bibliography”,
  2. izberite reference/mapo za oblikovanje,
  3. izberite končni slog iz spustnega seznama “Bibliographic style”,
  4. kliknite gumb “Save To”, “E-mail” ali “Preview & Print”.
Med oblikovanjem dokumenta imate veliko možnosti za prikaz citatov in bibliografije. V osnovi so vsi slogi dostopni v spustnem seznamu. Za izbiro iz manjšega, bolj prijaznega seznama pa lahko določite svoje priljubljene bibliografske stile.
Dodajanje bibliografskih stilov v priljubljene:
  1. iz strani “Bibliography” ali “Format Paper” kliknite povezavo ”Select Favorites”,
  2. izberite eno ali več stilov iz seznama “All Bibliographic Styles” na levi,
  3. kliknite gumb “Copy to Favorites”.






 Spremenjeno: 20. 1. 2017
“Cite while you write” vtičnik
Namestitev
Na zavihku »Options« kliknite na povezavo »Download Installers«. Kliknite na povezavo “Download Windows with Internet Explorer plug-in” in v pojavnem oknu izberite “Zaženi”. Za namestitev programa morate imeti administratorski račun. Za pomoč pri namestitvi se lahko obrnete na računalniško podporo. Obstaja tudi različica za računalnike Apple - izberite “Download Macintosh”. Lahko si namestite posebni vtičnik tudi za brskalnik Firefox.

Uporaba
V Wordu izberite zavihek EndNote Web.
Prijavite se v svoj račun.
Odpre se nova orodna vrstica.
Če želite, da si Word geslo zapomni, kliknite na gumb “Preferences” in v novem oknu zavihek “Application” spodaj izberite “Remember my adress and password”.
Ko se postavite na mesto, kjer želimo v besedilu dodati referenco, kliknete na gumb “Find Citation”.
Vpišite nekaj črk želene reference (lahko iščete po avtorju, delu naslova, …) in kliknite gumb “Find”. Ko izberete želeno referenco kliknete na gumb “Insert”. Poleg tega, da se referenca prikaže v besedilu, se samodejno izpiše tudi cel bibliografski izpis na dnu dokumenta pod “Reference”. Ime naslova ter osnovno oblikovanje besedila lahko spremenite, če kliknete na “Edit Citation(s)”, nato gumb “Tools” (spodaj desno), izberete “Format Bibliography” in zavihek "Layout".
Dodatne informacije
Vse dodatne informacije o uporabi ali glede individualnega izobraževanja lahko dobite v knjižnici: knjiznica@pef.uni-lj.si 

Priročnik Knjižnice PEF:
http://www.pef.uni-lj.si/fileadmin/Datoteke/Knjiznica/Datoteke/EndNoteWeb_navodila.pdf

Pomoč (v angleškem jeziku)
http://www.myendnoteweb.com/help/en_us/ENW/help.htm

Vadnica (v angleškem jeziku)
http://endnote.com/training
http://www.youtube.com/endnotetraining